June 23, 2011

Sejuk perut weh...

Semalam ada pertemuan 3 penjuru guru dan ibu bapa di S.K.Ampangan..Ku tiba dalam pukul 12.30 bawa eskot si Mas minta temankan ai..dari dok terperok kat rumah meh neman ai meh...

 Apa pandang-pandang?

Mula-mula jumpa cikgu si abang ..cikgu Datin Wan Setia..Alhamdulillah result memberansangkan.Kekal no.1.Namun untuk UPSR belum boleh dibanggakan.Dan ai dah pesan ngn abang ai tetap nak anta dia tusen kat rumah ustazah morana...Bior telingo dia sebu dengar suara ustazah tu berdentum-dentum tak tahu nak selow.Result tu..ok..perlu pengukuhan cuma takut dia leka saya apatah lagi.Cikgu tusen yang kat Lavender Heights tu x mampu la nak dihantar lagi maka ai setopkan..Teghasa mahal la pulak...Apa...?untuk anak-anak jangan berkira...?iaaa...ada yang boleh dikira ..ada yang tak leh dikira...ada solution lain..apa nak dikesah..lagipun secara tak lansung kami ni membantu ibu tunggal tambah pendapatankann...?

Sejuk perut bila semuanya pujian yang diberi oleh cikgu..Cikgu pesan supaya dia usaha lebih lagi supaya tahun depan dia dapat masuk balik kelas A.Penting tu nakk..Result dia last year pun tak teruk manapun tak da yang fail cuma ada satu dua subject yang 'C'..tapi itulah dia sakit masa tukan..and jawab pun hantam keromo je..saingan pun sengit..Takpa la abang ibu selalu doakan anak-anak ibu ni..

Lega rasa hati, takut juga kalau-kalau cikgu kata anak awak ni nakal..tak dengar cakap..ohh..tidak semua itu negative thinking from my mind...shooouhh... g jauh-jauh!!


Selekeh yang bijak

Kemudian panjat pula tangga sampai tingkat 4...sempuuuttt.....aduhh..sempuuuttt...pergi kelas dik lang pula..Ini mujur Fatin dah masuk sekolah menengah..kalau tidak tigo kelas nak jojak...sempuuuutttt...Subjek semua A hanya ada dua jer yang B..Cikgu Siti Salmi nama diberi.Orangnya kecil molek comel-comel sama macam saya...haha..

Alhamdulillah banyak peningkatan dan perubahan..Dik lang sudah kurang pelupanya..kerja tiptop..tak nakal..tak bising..pendek kata anak-anak semua tak bawa masalah pada cikgu...Syukurlah.Satu lagi cikgu kata ponteng pun dah kurang..Iyelah last year dok ikut si abang..abang cuti dia ponteng..terima kasih cikgu sebab concern dengan anak saya dan tak lupa bertanya tentang sakit si abang..terima kasih cikgu.Ajar anak saya baik-baik..

Sempat saya pesan pada anak-anak u oll punya result kasi ai heppi satu hari kembang bermangkuk-mangkuk..jangan nak minta apa-apa ye..nak kalu..next week..ini jam omak ngan ayah kamu sengkek..Selalu depa ni nak suruh kami belanja makan jerr...tak lebih dari tu...syukurlah...

Sejuk perut ibu ngandungkan kamu semua..syukurlah..

June 21, 2011

Hari-hari hari Ayah..Bila-Bila pun Ayah juga....

That day on sunday was celebration for Father's Day...Early in the morning im sending a message...a wish..for my lovely one...

Ayah izinkan daku bersandar di pohonmu....


Kerut kulit mu lembut menyentuh kalbu
Celahan rambut putihmu memancarkan sinar kedamaian
Keras suaramu memberi ku kekuatan
Lemah tubuhmu membangkitkan semangat untuk mengabdi

 

Kemarahanmu adalah jiwaku 
harus tulus berkorban dan bersabar
Petuamu adalah jalan lurusku
Ayah adalah ilham dalam hidupku
Ayah adalah pembimbing
Bagaimana harus berjuang untuk anak-anak
Jika mungkin ku terlahir kembali
Ku ingin kau jadi ayahku lagi.

June 13, 2011

Ulang tahun..untuk cinta teragung....

Insan yang paling daku rindu tika ini..Yang selalu hadir memeluk daku di alam fana mimpi...

Saat ini daku sangat-sangat-sangat rindu untuk mencicip makanan air tanganmu..Walau ilmu itu banyak yang diperturunkan tetapi mana nak sama dengan air tangan ibu seorang..Daku rindu nak mencicip rendang rabu, sup gear box..capati dan roti canai mu..terbaeeekkkk.....rendang ayammu...mi karimu...mi bandungmu...ouhh kaw punya...rendang pucuk ubi..semuanya lah...segalanyalah yang semuanya dari air tanganmu...hatta telur goreng pun daku tak pernah menolak untuk makan bersama..Dan yang paling terbaik sekali teh tarik mu ibu...bonda Hazizah..Munginkah nanti kita akan bertemu lagi di taman Astakona syurga Firdausi dalam keadaan kita sama-sama muda remaja..?Insya-Allah..

Al-Fatihah untuk bonda Hazizah.Selamat Ulang tahun kelahiran mu..10.6.1952..

***Bonda tiada.... hati daku selalu dipaku..Dulunya dia pendamai...dulunya dia penyejuk jiwaku....

June 9, 2011

Hati di Garuk

Tadi ku pergi lagi jumpa sang ustaz.Janjinya selepas seminggu baru ulang balik katanya.Ouuhhh...ropanya telinga ini tersumbat paling elok selepas dua minggu katanya.Tetapi minimum seminggu pun tak mengapa..Apa yang ko dengar Bedahh...depan mata pun boleh mengelamun...?

Boleh pula datang kali ni berlenggang kangkung macam mak limah pulang petang...eh bukan itik ke..?handsetkan ado nak rakam suara tapi halllaamaaakkkkkkk macam hareemmm...dia kata "NOT ENOUGH MEMORY"...dah setengah jalan pulak tu penerangan ustaz ni..Iron maideen betullah potong stim.Harap en. soami faham dengan penerangan ustaz tersebut tentang penggunaan garam dan lada hitam...

 Ini gambar hiasan sajo tado kono mengono dongan yang idup atau yang pencen atau yang dah mati..jangan nak buat onar kat sini...

Boleh pulak nak berangan macam ni...lain ustaz suruh buat lain lak yang dibuat.sebab tadi tiba-tiba teringat kat aaron aziz..Ada kena mengena?

Heii...mambang segala mambang..mambang bukit mambang tanah mambang laut mambang air....
Jangan ngengada kau nak seru-seru macam ni..lain yang diajar pramlee punya crita plak yang kau ingat yo..kalau anjing tengok mambang ni,dio pun tado suaro nak menyalak...terkedu!

Pantang ikut tak?>hehehe..ku mampu senyum yo...satu hari jo ustaz...hari lainn...pantang jumpo..Pantang kena ikut ye..amalan jangan lupo...tang itu insya-Allah lah...tang pantang makan tu memang pantang...pantang jumpo....

****Ontahlah..moga daku cepat sembuh dan gangguan ini cepat hilang..bila malam nak tidur ku selalu teringat pesanan datuk fadhilah kamsah tu..sebelum tidur maafkan orang disekeliling kita...tapi hati ku tak dapat nak berdusta dan mendustakan bahawa ada orang yang tak dapat ku maafkan...titik hitam masih ada dihati..moga ku berubah dan moga kau berubah..

June 8, 2011

Maraton sehari di Darul Naim








Ahad 5hb Jun 2011 perjalanan bermula seawal 8.30 malam.pelik jugok pasai apo yang bergerak awai sangat? Mulot tak pulak ringan nak bertanyo..

Sampai Batu Kikir Jembatan Booossiiiiii..gulai udang sebelangoo...tak pulak masuk simpang ke Muazzam...tak lak tanyao jugok.Mulut yang ramah ni diam pulak..sampaila lalu ke pasoh 1, pasoh 2, kg Cemomoi suma bagai, diri ini pun terlolap..Sedar2 ada kat pekan Karak.Mohla singgah makan dulu yooo...Rupo-rupo ei kawan den ni punyo kawan...yang drebar bi tadilah..tak tau amek jalan nak ke Pantai Timurr...huahuahuahua haazzzaaaabbbb mak nakkk..Apo tak kobar dari tadi,,,,?Lopeh makan toghus den suruh dio naik highway dalam lima minit je dari pekan Karak...hazzzaabbb.....

Tujuan pergi pun meneman kawan a.k.a ustazah anak-anak ke Darul Naim atas urusan pendaftaran anaknya ke Unisza.Sampai sana jam 6 am (berpusing kato kau garo2 drebar ni x tahu jalan) selamat sampai Alhamdulillah.Singgah sebentar di rumah cikgu Musa tumpang mandi dan solat a.k.a sarapan pagi.Terima kasih Tuan rumah.terus ke Unisza buat urusan segala bagai...dah selesai Agenda seterusnya adalah...sopping mopping..Setakat beli kopok jer...yang diborong bagai nak rak ialah satar. Buntang bijik mata menghabiskan. Satar yang ada kat Seremban ni terus terang cakap ...Tak Sodap!!

Dah selesai soping terus ke Kuantan, satu hal lak kat situ mencari arah ke Gambang. Sabor jer mak...Selesai suma bagai balik ler ke Seremban, samapi balik dalam pukul 1 pagi...Kerja gila namanya..Lotih mak nok!!

***Kami bawa keta gilir-gilir...Ayah oo ayah jangan marah noo...!!!hehehe..saja teman kawan ni sian dia ibu tunggal!!
Ayah pulak kata kalau dia tahu aku pergi n drive...dia x bagi pergi..sebab dah tahu camtu aku dah sampai baru infom dio...huhu....ampuunnnnn

June 2, 2011

Kifarah II..Ujian ALLAH datang lagi...

"Sabarlah puan ye..berubat ni jangan putus asa.Allah bagi penyakit ni sebab DIA sayangkan kita.Sekadar menguji ketaatan hambaNya.Jangan putus wuduk dan cubalah baca Al-Quran..tak banyak sikit pun jadilah..Insya-Allah...sembuh"

Terharu..terharu dengan kata-kata ustaz. Pada takdir yang menimpa, kita susah untuk redha. Ujian yang datang, sabar tiada. Jiwa menderita. 
“Ya Allah tetapkanlah hati kami di atas agama-Mu, dan mentaati-Mu.”

***ustaz mujur pantang mu itu tak termasuk ayam dan telur..kalau tidak...ributtt...*** 
***wajib daku kuatkan lagi semangat***

May 24, 2011

Tazkirah kematian buat sahabat...Azie

Apabila Tiba Ajalnya, Takkan Ditangguh Lagi
“Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang (atau sesuatu yang bernyawa) apabila sampai ajalnya; dan Allah Amat Mendalam Pengetahuan-Nya mengenai segala yang kamu kerjakan.” (Al-Munaafiquun: 11)
Semalam saya mendapat khabar dari ruang laman sosial.Seorang sahabat telah pergi menemui Ilahi di subuh yang hening kerana serangan jantung.Alfatihah buat arwah Ainudin bin Ismail.
 

Menetap di Yan, Kedah. Meninggalkan seorang balu Noraziah Jantan dan 4 orang anak.Sayu dan hiba rasa dihati kerana mereka suami isteri pernah belajar bersama saya semasa di MARA kedah. Banyak kenangan pahit manis dilakar bersama.Tiada kudrat dan kemampuan untuk saya menziarahi keluarga yang di tinggalkan.hanya doa yang mampu saya kirim.Semoga rohnya dicucuri rahmat dan diangkat olehNya bersama-sama orang yang beriman.

Kematian  ini  haruslah diambil pengajaran . Renungkanlah ayat terakhir surah Al-Munaafiquun. Allah telah tegaskan, bahawa tatkala tiba saat kematian, takkan terlewat sedikitpun. saya sendirientah bila akan pergi. Sebentar lagi? Besok? Minggu depan? Bulan depan? Atau mungkin beberapa saat lag.Wallahuaklam.
Tazkirah kematian

Apabila roh keluar dari jasad, ia akan
berkata-kata dan seluruh isi alam sama
ada di langit atau bumi akan
mendengarnya kecuali jin dan manusia.
Apabila mayat dimandikan, lalu roh
berkata : "Wahai orang yang
memandikan, aku minta kepadamu kerana
Allah untuk melepaskan pakaianku
dengan perlahan-lahan sebab pada saat
ini aku beristirahat daripada seretan
malaikat maut". Selepas itu, mayat
pula bersuara sambil merayu : "Wahai
orang yang memandikan, janganlah
engkau menuangkan airmu dalam keadaan
panas. Begitu juga jangan menuangnya
dengan air yang dingin kerana tubuhku
terbakar apabila terlepasnya roh dari
tubuh".

Apabila dimandikan, roh sekali lagi
merayu :"Demi Allah, wahai orang yang
memandikan jangan engkau menggosok aku
dengan kuat sebab tubuhku luka-luka
dengan keluarnya roh". Setelah dimandi
dan dikafankan, telapak kaki mayat
diikat dan ia pun memanggil-manggil
dan berpesan lagi supaya jangan diikat
terlalu kuat serta mengafani kepalanya
kerana ingin melihat wajahnya sendiri,
anak-anak, isteri atau suami buat kali
terakhir kerana tidak dapat melihat
lagi sampai Hari Kiamat.

Sebaik keluar dari rumah lalu ia
berpesan : "Demi Allah, wahai
jemaahku, aku telah meniggalkan
isteriku menjadi Balu. Maka janganlah
kamu menyakitinya.Anak-anakku telah
menjadi yatim dan janganlah kalian
Menyakiti mereka. Sesungguhnya pada
hari itu aku telah keluar dari rumahku
dan aku tidak akan dapat kembali
kepada mereka buat selama-lamanya".
Sesudah mayat diletakkan pada
pengusung, sekali lagi diserunya
kepada jemaah supaya jangan
mempercepatkan mayatnya ke kubur
selagi belum mendengar suara anak-anak
dan sanak saudara buat kali terakhir.
Sesudah dibawa dan melangkah sebanyak
tiga langkah dari rumah, roh pula
berpesan: "Wahai Kekasihku, wahai
saudaraku dan wahai anak-anakku,
jangan kamu diperdaya dunia
sebagaimana ia memperdayakan aku dan
janganlah kamu lalai ketika ini
sebagaimana ia melalaikan
aku". "Sesungguhnya aku tinggalkan apa
yang aku telah aku kumpulkan untuk
warisku dan sedikitpun mereka tidak
mahu menanggung kesalahanku". "Adapun
didunia, Allah menghisab aku, padahal
kamu berasa senang dengan keduniaan.
Dan mereka juga tidak mahu mendoakan
aku".

Ada satu riwayat drp Abi Qalabah
mengenai mimpi beliau yang melihat
kubur pecah. Lalu mayat-mayat itu
keluar dari duduk di tepi kubur masing-
masing. Bagaimanapun tidak seorang pun
ada tanda-tanda memperolehi nur di
muka mereka. Dalam mimpi itu, Abi
Qalabah dapat melihat jirannya juga
dalam keadaan yang sama. Lalu dia
bertanya kepada mayat jirannya
mengenai ketiadaan nur itu. Maka mayat
itu menjawab: "Sesungguhnya bagi
mereka yang memperolehi nur adalah
kerana petunjuk drpd anak-anak dan
teman-teman. Sebaliknya aku mempunyai
anak-anak yang tidak soleh dan tidak
pernah mendoakan aku".

Setelah mendengar jawapan mayat itu,
Abi Qalabah pun terjaga. Pada malam
itu juga dia memanggil anak jirannya
dan menceritakan apa yang dilihatnya
dalam mimpi mengenai bapa mereka.
Mendengar keadaan itu, anak-anak jiran
itu berjanji di hadapan Abi Qalabah
akan mendoa dan bersedekah untuk
bapanya. Seterusnya tidak lama selepas
itu, Abi Qalabah sekali lagi bermimpi
melihat jirannya. Bagaimanapun kali
ini jirannya sudah ada nur dimukanya
dan kelihatan lebih terang daripada
matahari.

Baginda Rasullullah S.A.W berkata:
Apabila telah sampai ajal seseorang
itu maka akan masuklah satu kumpulan
malaikat ke dalam lubang-lubang kecil
dalam badan dan kemudian mereka
menarik rohnya melalui kedua-dua
telapak kakinya sehingga sampai
kelutut. Setelah itu datang pula
sekumpulan malaikat yang lain masuk
menarik roh dari lutut hingga sampai
ke perut dan kemudiannya mereka
keluar. Datang lagi satu kumpulan
malaikat yang lain masuk dan menarik
rohnya dari perut hingga sampai ke
dada dan kemudiannya mereka keluar.Dan
akhir sekali datang lagi satu kumpulan
malaikat masuk dan menarik roh dari
dadanya hingga sampai ke kerongkong
dan itulah yang dikatakan saat nazak
orang itu."
*** Semoga Azie akan terus tabah membesarkan anak-anak.. 
***daku teringat arwah mak. Bonda tercinta.memang daku sentiasa teringat...nak nangis..nak nangiss...boleh x...nak nangis jugaakkk...rinduuuuu***

May 19, 2011

daTin yAnG OhsEm....

Semalam saya ada date dengan seorang datin di butiknya.First Impression saya mengatakan 'cam kerek jer' ketika mula-mula menghubunginya. sebab tu lah keluar pepatah omputih 'DON'T JUDGE THE BOOK BY IT COVER'.

Asal urusan saya adalah melalui staf beliau (mungkin!). Setelah berbalas message dan deal pun dah dibuat si jack sparrow tu menyuruh saya menghubungi datin B. ah ! sudahh...sapo pulok dio ni...?Akhirnya barulah saya tahu yang empunya butik itu adalah datin B dan jack sparrow ni sebagai orang tengah sahaja...


Takpalah,jumpa sajalah. Lagi pun hari rabu hari biru hari yang sangat elok untuk make a deal!!tak caya..? tak caya sudah...!!

Sampai di kedainya..ouhh awesome...cantiknya butik..Saya perkenalkan diri kepada staff beliau. Then saya terdengar satu suara di celah-celah kain..

Ouh...Hainy ye...come dear come mari masuk terus pejabat akak..Cantiknyaaaaaa........Lemah lembut lagi..(Salah dah impression aku tadi..!)

Rajinnya dia bercerita...macam-macam..Pendek kata tak banyak songeh..Sonang den.Agak terharu dan kagum mendengar kisah bagaimana dia convert ke Islam pada usia 19, dihalau keluarga, melarikan diri ke benua eropah untuk sambung belajar, scholarship tak cukup buat part time basuh pinggan mangkuk, selepas 7 tahun Islam baru mendirikan rumahtangga dan akhirnya keislamannya diterima oleh seluruh ahli keluarga...sangat tabah.

Tapikan...saya dok pandang jam ..tik.tok..tik.tokk..urusan tak selesai, lunch time hampir tamat...huhu..jauh ni nak kejar balik ke opis...

Antara kata-kata dia yang sangat terkesan di hati:
~ Tak salah kalau kita minta maaf walaupun kita tak bersalah..No harm..sebab orang akan lebih menghormati kita.(dio slow talk ngn setap ei suh apologise to somebody walau dio tawu setap ei x salah!!Cakap elok2 ye sayang...)

~ Rezeki yang kita dapat bukan semua untuk kita...untuk mak...untuk ayah...untuk adik beradik dan orang keliling...Jangan takut besedekah..Lagi luas rezeki kita...(ini memng saya pegang dr dulu)...

Macam-macam dia bercerita sambil mata saya senget melirik ke arah jam..lebih masa dah ni.Disamping tu saya menunggu beliau mengisi beberapa borang yang perlu ditandatangani..At last ...selesai juga...deal juga..Alhamdulillah..Tapi Datin B..kamu memang ohsemlah..sangat kagum dengan kamu..

**lunch ni kena g blik butik dia, ada beberapa dokumen yang perlu diambil.

**berhajat nak belek baju di butik kamu..hari ni bawa frens..semalam malu dan cemas..

May 16, 2011

Rasa Heaven idup atas tajaan...57th. ROYALTY CONVENTION

57th. ROYALTY CONVENTION 
...Today Malaysia Tomorrow The World..Sunway Resort, Hotel & Spa

Semalam 15.5.2011 saya berkesempatan menghadiri majlis pemberian ROYALTI Alpha lipid di Sunway Resort. Apa yang dapat saya katakan adalah...teruja..teruja...teruja...melihat kejayaan orang lain. Harap ia dapat menaikkan semangat dan menjadi sumber inspirasi untuk saya lebih maju dan berusaha.

Kita ni kan manusia yang adatnyalah semangat itu ada pasang surutnya.terima kasih kepada penaja...ceeewaaahh..penaja ngko...Puan Norazizah dan En.Zahri..Dua insan yang tak pernah putus semanngat.Kagum saya.Ouhh...dalam hati..kalaulah aku daapaaatt...cuba...cuba..untuk this coming November punyer royalti..x dpat beg..uncang jadi lerrr.....

Disamping majlis pemberian royalti ini..dilancarkan juga produk terbaru alpha lipid..Sangat seswai untuk mereka yg berjaga atau bekerja hingga lewat malam,sebab bila minum susu ini sebelum tidur, kita akan merasa segar keesokkanya seolah tidur mencukupi 8 jam..sebab apa?...susu yg terpilih ini membawa kita ke tidur yang sangat lena..bak kata omputih semalam 'deep sleep'.Yang penting..produk ini akan dilancarkan ke USA dimana negara itu akan duduk dibawah MALAYSIA...Bangga mak naakkk...Ko doakan yo lah mak ni..

Ramai juga delegasi negara luar yang datang seperti Taiwan, Peru, USA, N. Zealand, Turki, Saudi Arabia..Itu jer yg mak ingat!!Majli ini telah dihoskan oleh Mr. Halim Othman...alaaa...Dj radio tu..!!Mak pun dapat salam peluk cium dengan millionaire2 yang berjaya, taking-taking the picture and mak jumpa dengan Norish Karman..Canteekk...

 
Ambik aura duit royalti yang orang menang..sok-sok mak pulak punyerr!!!

Tengok orang lain berjaya terbit rasa cemburu.Tapi cemburu ni positif sebab ia menggerakkan lagi semangat untuk berjaya macam mereka juga.Nak juga rasa sarung selempang merah ke,biru ke,nk lagi best... kuning..
Lepas ni dapat duit gaji keluarkan semua pas tu kita tidur golek2 atas katil dengan duit tuh...semoga Aura tu cepat datang...Aminnn

Sesiapa rasa nk bertanya tentang produk alpha lipid ni hubungi lah mak ni...hainy 013-3297204
Seribu satu khasiat didalamnya..Mak kena denggi ari tuh..lepas minum..aku bedal jer sampai ober dos...besok tu platlet dari 17 mencanak naik 40...Selera terus ada..wangi jer sup ketam tuh!!!

Alpha lipid- 
supplement tuk body, sangat miracle tuk semua jenis penyakit kecuali...mati..

SDII - ha...ni baguss bgi sapa yg nak kuruss...nak diet..

Bio- Rejuv - opkos la klo nak cantek macam mak..produk kecantikan..

K29 - sangat sesuai tuk yang berkerja berat, gunakan banyak tenaga, ahli sukan dan sebagainya....pssttt..tu isteri daud soya kt ampangan tuh pun minum sama husban dia...tu dia...tenaga yang 'gitu-gitu' tu pun meletop...

Sleep time - ni produk baru. semalam lancar,klo sempat tidur dua jam pun memng ok lah..peh ni u oll g la cuba risik kt halim othman ke..mahadir lokman ke..(pepandaiii jer mak kann...)

Apapun heaven la rasa  dapat joint konvensyen n royalti ni..heaven. kena taja lagi..pas tu pak dan mak aji pun ada..yg berpurdah pun ada..jangan memainnn...seluruh malaysia hadir!!


P/s: mak cuma tak suka dia punya show ajer, harus komplen ni..penari tah pape...psstttt...tak malu mak nak cakap ni, pakaian depa ang nak taw...tinggal bra ngn sependar jer...cober ngn ropol2..perghhhhh...