July 23, 2009

aLiFF FeeLiNg...

Tengahari tadi masa aku jemput kids kat kantin sekolah...

"Ibuuuu...abang rasa macam nak masok dalam kubur"

"Pulaakk...napo?"

"Abang tak mo jadi pengawas sekolah..Abang tak suke..
Bukannya best pon.."

"Ada ka patot?"

"Best la jadi pengawas..pergi sekolah ada pangkat"

"Buat apa ada pangkat bukan dapat duit"

"Ada ka patot......"

Pd Sanctuary..

Setelah beberapa lama aku diterpa kesibukkan yang amat..begitu meletihkan.Berulang alik ke Putrajaya seminggu ini cukup membuatkan poket dan perutku kempis!!baru hari ni dapat meluangkan masa membersihkan segala sawang di komputer..

18 Julai lalu besdey ku yg ke 34..Haaaa? sudah 34? rasa macam baru nak masuk 21..rasa macam baru nak belajar bercinta...hak..hak..hak (gelak gatal!!)

So..pada 18 Julai (Sabtu).. kami sekeluarga bertolak ke PD Sanctuary...Saja nak berehat lagi pun ada baucer free kan..gunakan je la..Nak kata hadiah befday pon tak jugak sebab masei menunggu hadiah befdey yang diimport khas dari Bandung..(tak sampai lagi)..

Kami bertolak pun da petang..lari dari rancangan asal.hajat hati nak check in pukul 12.Sampai sana pukul 6.30..Sebabnya sepanjang perjalanan banyak betul tempat persinggahan.Tak lupa juga mak, ayah dan adik azhar pun joint kami sekali.

Pandangan sebahagian dari PD Sanctuary..Berbeza betul keadaan sekarang berbanding waktu pertama kali aku kesini., sewaktu Hari Keluarga BKK dianjurkan..Sekarang ni banyak bangunan yang terbiar.

Aksi-aksi terjun tiruk oleh my kids.Mereka ini tak tahu letih dan puas.

Pakcu (adik Azhar) tak ketinggalan berendam..(Melimpah dik oiii)

Nurlailathul fatihah.. Budak ini...lansung tak takut air.. Aku balik yang lepak dibuatnya..(lalatut..yaya..tihah..laila..yayatut..panggil sajalah pasti dia akan menyahut!!)

Muka cuak...kena suruh balik...

Puas berendam sessi berkayak pulak..Aku joint gak kayak ni tapi tak de sapa nak tolong snap gambar..


Tengok sama itu lailathul..Sikit pun ta da takot!!

Da puas berkayak nak main pingpong pulak..Sayangnya aku tak dapat joint sebab kena larikan Ilham yang mula menangis merebutkan bola ping pong.."Siann abang..abang nak main dengan ibu sebab ibu terer"

Gaya bakal juara (ganti tempat ibu..ehem...hem)

Lepak-lepak kat bilik

Sepatutnya check out pukul 12 tapi kami semua keluar pukul 3.30 petang. Jangan malu2 buat macam tempat sendiri. Azhar balik ke Melaka dengan mak.Along datang jemput dari Seremban (Bosar pangkat kau yo!!)Alif dan Hakim ambil kesempatan ikut nenek mereka..Nampaknya aku terpaksa ubah haluan..

Sebelum balik aku ronda2 pekan PD. Singgah sekejap kat Baden2 Bundle.(lama aku rasa).Makan-makan kat Pantai Batu 4.Makan ayam Panggang..(Terpaksa lengahkan masa sebab kalau aku balik KLIA tiada siapa kat rumah!)

Pemandangan sewaktu perjalanan balik mengikut laluan Lukut-Sepang

Inteprem monyet ni!!Aku snap masa kereta berhenti kat traffic light.

Perjalananku berakhir disini hari ini. Transit semalam kat Klia.(Ni gara2 Alif n Hakim la)
Orang yang pergi Melaka dah sampai dulu dari kami..hahaaha..

Walau apapun tetap terasa kepuasannya..dapat bersama-sama sekeluarga. Selalunya aku ke kanan..hubby ke kiri..Kakak pun dapat release tension seketika sebelum pra-UPSR ni..
(Aku ada lagi 6 keping baucer free lagi nak dihabiskan sehingga hujung bulan Disember ni!!)



July 22, 2009

HEPPY BEFDEY HAINY....

18 JULY 1975.. THURSDAY MORNING I WAS BORN IN THAT DAY...

18 JULY 2009...MY 34th ANNIVERSARY..HOW LUCKY TO BE WHAT AM I TODAY...

<<THANKS MOM...THANKS DAD>>>


Pyzam Glitter Text Maker


"Wahai Tuhan yang hidup dan berdiri sendiri
Dengan rahmat dan kasih sayang MU
Aku memohon pertolongan
Dan janganlah Engkau biarkan aku bersendirian
Walau hanya sekelip mata
Dan perbaikilah setiap urusanku"





July 16, 2009

Betulkan Kiblat..


Khamis 16 Julai 2009
bersamaan
23 Rejab 1430 H

Umat Islam di negara ini boleh menyemak kedudukan arah kiblat dari kediaman atau lebih tepat dari ruang solat masing-masing, pada Khamis ini pukul 5.28 petang.

Timbalan Pengarah, Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM), Omar Said berkata, arah kiblat boleh disemak pada hari dan masa berkenaan dengan berasaskan cara tradisional iaitu dengan melihat arah matahari tenggelam.

Katanya, pada hari dan masa tersebut kedudukan matahari berada betul-betul di atas Kaabah di Mekah yang menjadi kiblat umat Islam.

“Kealpaan umat Islam menentukan arah kiblat dengan tepat boleh menyebabkan arah kiblat mereka tersasar sehingga beberapa kilometer jauhnya,” katanya ketika berucap merasmikan kursus lanjutan Falak (Qiblat) peringkat negeri, di sini hari ini.

Menurut Omar, perubahan satu darjah sahaja boleh mengakibatkan arah kiblat tersasar sehingga sejauh 128 kilometer.



Rahsia Solat di Awal Waktu


Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Aku rasa fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tida k asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi.

Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tida k dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu.

Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar s uda h mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.


Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu .). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita ;)


Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar t ida k berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.


Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.
Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam.

Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini.
Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya.

Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya . :?

Sunday...Bt.8

Nakalnya laila
Peaacceee...bestnya rendam ramai-ramai

Penat la ibu....

Cari apa tu? harta karun ke?

Terasa lelah pula berhari-hari menjalani rutin harian yang sibuk. Bosan sudah mula beraja di hati.So..pada sunday yang lepas...mmm..5th July bertolaklah kami sekeluarga ke Bt.8 port dickson. Itupun selepas zohor.

Hanya untuk merehatkan minda seketika dan melihat keriangan anak-anak.





































June 26, 2009

Promosi...Promosi...

Entah tetiba plak nak letak entry promosi. Ilham tu datang masa tengah masak mee hon tengahari tadi..Ada tempahan untuk minum petang dari Sek.Agama Rakyat untuk majlis perpisahan guru.

MINI KATERING.

Perkhidmatan mini katering ni memang dah lama aku jalankan dan didaftarkan dibawah nama ILHAM ENTERPRISE. Mini Katering ni bermaksud tempahan yg diterima adalah dr 50 - 500 orang.

So, tempahan untuk berbagai majlis aku terima.Setakat ni tempahan yg pernah aku terima ialah seramai 500 org untuk makan tengahari dalam Majlis pertunangan salah seorang member. (Letih gila masa ni kerana aku sorang yg masak). Antara yng pernah menempah masakanku adalah dari Perpustakaan Awam Seremban, Surau Taman Seremban Selatan, Unity Consultant Sdn Bhd, RMZ Engineering dan juga dari orang perseorangan.

Menu biasanya ayam masak lemak cili api, masak lemak daging salai, ayam rendang,segala jenis ikan, sayuran dan kuih muih..

Lokasi penghantaran pula adalah setakat ini adalah di sekitar Seremban, Senawang, Nilai, Mambau..

Manalah tahu berjaya jugak satu hari nanti aku bukak restoren..Banyak yang da bagi sokongan.Tak pe la mula kecil-kecilan dulu..

p/s-Mak kalau suruh ai masak 24 jam ai sanggup tapi mak jgn suruh ai menjahett...

Pendaftaran Kementerian Kewangan, CIDB dan PKK

Yang ini pun aku buat gak.Ini all over malaysia yo..Senang jer urusan ni..harga boleh runding..so setakat ni belum ada yg reject.. Antara yg pernah aku buat kompeni Awang watertripment (kompeni air), edsesnse (photograpy- customer dr key el).

Building Plan

So, sesape yg rase nak buat rumah ke nak ubah rumah ke- boleh la contact aku..klo nak tambah bini..tak dapek nak nolong!!

Kad kawin

Ini pun aku buat tapi tak selalu. Ini bagi sesape yang rasa-rasa nak ekonomi boleh la tempah. kalau nak grand tu pergi la kat kedai...

p/s- Nampak cam banyak je bisnes, tapi adalah dimaklumkan tak selalu...rezeki Allah tu ada dimana2..Semua untuk anak-anak (bak kata raja azura...semuo dio sosah!!!)

Jangan lupa kalau berhajat..017-3701538..talian bisnes..







June 24, 2009

Kelebihan bulan Rejab

Salam sejahtera saudara-saudari seIslam semua,

1. Senyum itu adalah sedekah. Maka bersedekahlah kepada kaum muslimin-muslimah semua.
2. Bertasbih dan berwirid itu akan menentukan "landscape" kediaman kita diakhirat kelak,amalkan dengan ikhlas.
3. Hidup ini sebenarnya mimpi. Kehidupan sebenar adalah di Akhirat.
4. Mati syahid dalam keadaan mencari ilmu kerana ianya adalah perjuangan kaum Muslim

KELEBIHAN BULAN REJAB

Bulan-bulan hijrah datang dan pergi tanpa disedari. Hanya Ramadan dan Syawal sahaja yang kebanyakkan kita sedar kedatangannya. Berikut adalah himpunan kelebihan-kelebihan bulan Rejab yang boleh dimanafaatkan oleh umat islam dengan memperbanyakkan ibadah.

1. Sabda Nabi s.a.w.: Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab, nescaya Allah muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari kiamat.

2. Sabda Nabi s.a.w.: Bulan Rejab Bulan Allah, Bulan Syaaban bulanku, dan bulan Ramadan bulan umatku.

3. Kemuliaan Rejab dengan malam ISRAK MIKRAJnya, Syaaban dengan malam NISFUnya dan Ramadan dengan LAILATUL QADARnya.

4. Malam awal Rejab mustajab do'anya. ( Dalam Kitab Raudhoh Iman Nawawi)

5. Puasa sehari pada bulan Rejab mendapat syurga tertinggi (Firdaus). Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya.

6. Puasa 3 hari pada bulan Rejab dijadikan parit yang panjang, yang menghalangkan dia ke neraka (panjangnya setahun perjalanan).

7. Puasa 4 hari pada bulan Rejab diafiatkan daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah Dajal di hari kiamat.

8. Puasa 5 hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur. Puasa enam hari pada bulan Rejab, keluar kubur bercaya muka.

9. Puasa 7 hari pada bulan Rejab, ditutup daripada tujuh pintu neraka.

10. Puasa 8 hari pada bulan Rejab, dibuka baginya lapan pintu syurga.

11. Puasa 9 hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu, MENGUCAP DUA KALIMAH SHAHADAH, maka tidak ditolak dia dari memasuki syurga.

12. Puasa 10 hari pada bulan Rejab dijadikan dua sayap, terbang seperti kilat di atas Titi Sirotalmustaqim di hari kiamat.

13. Puasa 16 hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga dan orang yang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.

14. Puasa 19 hari pada bulan Rejab, dibina baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim a.s dan Nabi Allah Adam a.s.

Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah lalu.

Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Quran atas segala Qalam.

17. Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan akhirnya seperti puasa sebulan pahalanya.

18. Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebiji roti.

19. Sesiapa bersedekah pada bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu roma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat, dihapus seribu kejahatan.

20. Setiap sehari puasanya pada bulan Rejab dan sedekahnya pada bulan Rejab seperti ibadat seribu Haji dan Umrah. Dibina mahligai seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada matahari seribu kali. Bulan Rejab bulan Allah.

21. Bersedekah pada bulan Rejab, dijauhkan Allah daripada api neraka kerana kemuliaan bulan Rejab, Bulan Allah.

22. Allah jadikan di belakang bukit Jabal Qar bumi, yang putih yang penuh dengan Malaikat dengan panji-panji berhimpun pada tiap malam Rejab meminta ampun oleh mereka kepada Umat Muhammad. Allah menjawap: Telah aku ampunkan mereka!

23. Barangsiapa meminta ampun (beristighfar) kepada Allah pagi dan petang 70 kali atau 100 kali, pada bulan Rejab di haramkan tubuhnya daripada api neraka.

24. Sesiapa berpuasa sebulan pada bulan Rejab, Allah berseru kepadanya: ‘Telah wajib hakmu atasKu, maka mintalah olehmu kepadaKu. Demi ketinggianKu dan kebesaranKu, tidak Aku tolakkan hajatmu. Engkau adalah jiranKu di bawah `arasyKu, engkau kekasihKu daripada segala makhlukKu, engkau terlebih mulia atasKu. Sukakanlah kamu, tiada dinding antaraKu dan antara kau'.(dari kitab Raudatul Ifkar)

25. Puasa pada 27 bulan Rejab seperti berpuasa enam puluh bulan pahalanya. Jika disertai dengan sedekah seperti puasa seribu tahun, kerana kebesaran hari ISRAK-MIKRAJ.

Siapa melapangkan kekeruhan, kesusahan, kesempitan orang mukmin pada bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya Mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus.

Siapa berpuasa tiga hari pada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya (berjaga), seperti dia berpuasa tiga ribu tahun. Diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya daripada jasadnya, 70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Quran dinaik ketika berlalu di Titi Sirotalmustaqim.

REJAB bulan menabur benih. SYAABAN bulan menyiram tanaman. RAMADAN bulan menuai.

REJAB menyucikan badannya. SYAABAN menyucikan hatinya. RAMADAN menyucikan rohnya

REJAB bulan taubat. SYAABAN bulan muhibbah. RAMADAN dilimpahi pahala amalan.


Beramallah menurut kemampuan masing-masing, jika tidak dapat melaksanakannya janganlah ditinggalkan semuanya.

:shock:

June 23, 2009

Kenangan Penuh Makna...Nostalgia

Gambar-gambar yang aku post kat bawah ni...memang penuh bermakna..Tetiba plak ari ni rasa nak tayang gambar lama...Coba teka ini masa darjah berapa?..............Masa darjah 1 Merah .Hari pendaftaran kat Sekolah Kebangsaan Ampangan,Seremban. (kini sekolah anak-anakku pula).Comel kan?...ekekekke..


Ni pulak masa bila?...Ni masa menghadiri kursus Kem Bina Negara kat Ulu Kelang..Tengah belajar kat Kedah.Baru 18 tahun masa itu...Ayu kan?...sopan gitew...kekekeke (sape lagi nak memuji kalau bukan dirik sendirik)Beg tu bofren a.k.a husban aku skang yg kasik pinjam.Beli jiwa la katakan..

Haaa...inilah gambar yang bofren a.k.a husban aku sekarang tunjukkan kat mak dia masa mula-mula dia bagitahu nak kawen ngn aku...akakakakakka....Bila mak dia nengok jer...ok..jalan...so sweeett...

Nostalgia sungguh....