October 12, 2011

Buku Pak Arab..

Mata tak buleh tido...sudah terlebih had.Almaklumlah hampir dua minggu jadi batmommy..tapi ini special sebab siang malam tak tidur.kalau tidur pun sejam dua sahaja. Selagi makan gaji ini lah amanah yang perlu digalas...grrrr...

So saya memang tak buleh diam..Mula la berkemas rak buku yang dah lintang pukang dek anak-anak.Nah saya snap antara koleksi buku yang masih saya simpan.(sebenarnya banyak tapi tak rajin nak upload )

 Ni kamus marbawi yang ayah beli sekitar tahun 1988 atau 1989 ketika saya menginjak ke tingkatan 1 dan diperturunkan kepada adik-adik dan anak yang sulung sekarang.Semangat tak saya dalam mempelajari Bahasa Al-Quran...

 Ini buku kisah asadun. Singa...Buku ini juga dihadiahkan oleh makcik saya yang ketika itu belajar di universiti Al-Azhar Mesir..Dalam buku ni penuh dengan contengan makna perkataan.

 Buku ini pun sama.Lama dah usia buku ini.Saya sayang.Tanda ingatan saya pada mak ayah dan makcik yang memberi sokongan kepada saya..

Ini lagi.Kisah sang gagak.Saya masih ingat betapa seronoknya tika mendapat kiriman buku ini.***mak ndah ingat x agaknya..***

Sebenarnya tak susah mempelajari Bahasa Arab ini.Simple.Semudah ABC..yang penting minat dan hati.Selain itu peranan guru juga penting dalam menarik minat pelajar..Ini adalah bahasa yang bukan pertuturan seharian jadi guru perlu ada magnet untuk menarik minat.Muka tak lawa tak pe janji ada magnet.Saya masih ingat lagi guru Bahasa Arab saya ustazah Raja Puziah..(hari tu saya nampak dia masih boleh memandu)Dressing simple..tak make up tapi bila dia mengajar..wow...mabelous..tak berkelip mata i..Bak kata cikgu Zainah pada arwah mak.."Dia kalau tak minat..bawah buku dia mesti ada novel..."hehehehehe...Masa dua jam berlalu tak puas rasanya. Buat apa ngajar dresing vogue..tapi hampeh tak faham..

Masa di tingkatan lima pula guru bahasa arab saya kuat merajuk...pandang ke luar tingkap pun salah...Namun mujur lah saya masih score in Arab..Tak pernah curang..

Selalu saya tekankan pada anak saya yang sulung..jangan kata susah..maka akan jadi susahla ia..Walau sekarang bahasa arab saya tumpul (pengakuan ni..)tapi tak pula kosong terus..Masa sekolah dulu sering dijadikan bahasa perbualan.malah saya dapat masuk pidato bahasa Arab lagi.Ketika itu mentor saya ustazah Nurkhiriah.dikhabarkan dia sakit sekarang.Semoga Allah merahmatinya.Masa tu mengarang cerita...sap-sap soi..(siap kena tiru lagi..huk..huk)..

Jadi anak-anak pelajarilah bahasa Al-Quran ini dengan tenang dan santai..pasti boleh..

p/s - masa ambil SRP (Sijil Rendah Pelajaran sekarang PMR) saya dan ayah ada buat betting.(ejaan..bantailah) dek kerana sokongan ayah untuk tengok saya cemerlang..ayah sama-sama ambil SRP utuk subjek Bahasa Arab.Saya dapat A1 ayah dapat C8..hehehehe....(lulus juga) Oleh kerana sikap ayah yang suka memberi peransang setiap aktiviti yang saya lakukan.,sikap itu saya turunkan pula pada anak-anak.sebab saya rasa lebih bersemangat bila dapat sokongan.Ayah cuma marah bila saya bermain netball dan olahraga.sekian.

October 5, 2011

Ayahanda Yusof

Hari ini adalah hari ayahanda Yusof..

Serangkap kata kutitip buat ayah tersayang...

Ya Allah… Hindarkan ayahku daripada segala kepayahan yang merungsingkan, pemikiran yang membingungkan dan pengalaman yang menyedihkan di sepanjang tahun² yang akan datang ini. Kurniakan kepadanya keselamatan dalam pemeliharaan-Mu yang dapat melindungnya dari sebarang kejahatan, keburukan dan kerunsingan.
Ya Allah, panjangkan umurnya dalam keimanan, sihatkan tubuh badannya dengan kecemerlangan akal juga berikan dia kesenangan harta benda yang penuh keberkatan.
Ya Allah, ampunkanlah segala kesalahannya, dan terimalah segala kebaikannya dan Rahmatilah kehidupannya dunia dan akhirat.
Amin Yarabbil-alamin

Askar Fantasi @ Hari Potensi Peringkat Negeri

Hari ni tadi ada Hari Potensi Tadika Kemas Peringkat Negeri di Kompleks Sukan Belia dan Sukan Paroi



  



Ni dia Hero Idaman Malaya

 Tadah jer muka tuk diconteng

 Kasihan adik ni..Demam...


 Tepi longkang pun jadilah...

 Makeup askar Fantasi

 Idea kreatif tenaga kerja - Starwars

 Sobolah jo cormin mato

 Da siap makeup..apalagas..sessi possing

 Sobonar ei lotih nunggu turn..paling last...kojam

 Tak faham konsep yang ni...gerakrama siap ada pengantin pelamin bagai

 Syok tol..cam real la..

 Ini da macam pertunjukan kebudayaan. Siap lagu siti sbg latar.

 Tu dia...askar fantasi sudah turun menyelamatkan bumi...

 Segak...segak...

 gambar di snap oleh the very amatur photografer

Aksi siap sedia menyerang musuh

At last..dapat no. 3...Jadila...Mak pun tak penat lagi dok anta trening tiap-tiap malam..Yang juara Parlimen Kuala Pilah (siap guna ahli sihir lam showcase depa..hmmm..is that call gerak rama..?)..2nd place Parlimen Kuala Pilah...and the honour of 3rd place is...Parlimen Rembau..

ps: Depa ni suma lari konsep gerak rama..majoriti berkonsepkan teater.. except us...ada pula yg jadi penari boliwod..haiyoooo...

September 29, 2011

Kanser Ovari

Semalam saya berkesempatan menziarahi kakak ipar yang sakit di HTJS Seremban. Kelihatan agak uzur dan sukar untuk bangun yang mana perlu seseorang menemaninya. Baru petang semalam doktor membuat tebukan di bahagian perutnya bagi mengeluarkan air/cecair diperut.

Kata kak long dia agak lega setelah itu, namun menderita sakit kesan dari tebukan.Seingat saya kemotrapi yang ke14 kak long jalani adalah sekitar bulan April tahun ini.kemudian doktor mengesahkan kak long bebas dari sel kanser.

Namun, kak long mula sakit selepas hari raya yang ke-14. Perutnya mula membusung seperti mula dia dikesan mengidap kanser.

Rasa nyeri dihati saya. Manakan tidak kali terakhir saya megambil ujian pap smear adalah 4 tahun yang lepas.Ouhhh...ngeri...Saya dah tanam azam hari ini saya akan cuba dapatkan maklumat yang berkaitan tentang ujian ini. Saya perlu melaluinya. Anak saya ada lima orang yang sedang meningkat naik..Doakan kak long sihat dan dapat bertahan menghadapi ujian getir ini.

Kali ini mari kita kongsi sedikit tentang penyakit ini :

Kanser ovari selalunya berlaku terhadap kebanyakan wanita yang berusia di antara 50-70 tahun dan kira-kira 1 daripada 70 wanita akan mendapat kanser ini.  Walau bagaimanapun kanser ovari boleh berlaku pada wanita-wanita yang lebih muda malah ada kes kanser ovari yang berlaku pada golongan gadis belasan tahun. Ia juga merupakan kanser ketiga yang biasa berlaku pada sistem reproduktif wanita tetapi lebih banyak wanita meninggal dunia akibat kanser ovari daripada sebarang kanser pada sistem reproduktif.

KURANG KESEDARAN

Kanser ini bermula di ovari. Sel-sel ovari sihat mula untuk berganda secara tidak normal, menghasilkan tumor dalam satu atau kedua-dua buah ovari. Apabila gejala-gejala seperti loya-loya, rasa tidak hadam atau kelesuan telah mula dikesan, selalunya ia dikelirukan dengan penyakit-penyakit lain. Pada masa gejala teruk ini disedari dan doktor mula mengenali penyakit ini, kanser sudah merebak pada organ-organ lain dan melakukan kerosakan.
Gejala-gejala lebih teruk termasuklah sakit belakang dan pelvik, pendarahan vagina dan rasa sakit semasa melakukan hubungan kelamin. Mengikut statistik, wanita hanya mempunyai kira-kira 20 peratus peluang untuk selamat selepas lima tahun jika mereka berada di tahap ini.
 
TANDA DAN GEJALA

Gejala dan tanda-tanda kanser ovari terletak di sekitar usus dan rahim (uterus). Gejala-gejala kanser termasuklah:

-Perut yang mengalami peningkatan saiz atau seperti mengembung
-Rasa sakit yang tidak dapat dijelaskan pada bahagian perut dan pelvik
-Perut terasa penuh atau kesukaran makan
-Peningkatan rasa hendak kencing
  Apabila wanita mempunyai gejala-gejala baru pada bahagian usus dan mengalaminya setiap hari selama dua minggu, SEGERALAH mendapatkan rawatan doktor. Kehadiran gejala-gejala ini tidak bermakna seseorang wanita itu mempunyai kanser ovari tetapi apabila berjumpa doktor anda dapat mengenalpasti gejala-gejala tersebut dengan lebih lanjut.
Jika anda mengalami gejala susulan seperti disebutkan tadi, jangan lupa untuk memberitahu doktor gejala tersebut:
-Peningkatan berat badan atau kehilangan berat badan yang tidak dapat dijelaskan -Pendarahan pada vagina yang tidak dapat dijelaskan
-Sakit belakang
-Rasa sakit atau mengalami loya-loya atau rasa tidak hadam
-Rasa letih yang melampau atau kelesuan
RAWATAN DAN PENCEGAHAN
Wanita yang berisiko tinggi untuk mendapat kanser ovari perlu mengambil langkah-langkah pencegahan yang sepatutnya. Memang sukar untuk mengesan peringkat awal kanser ovari. Satu-satunya cara untuk mengesan kanser adalah melalui pemeriksaan mikroskopik.
 
Kanser ovari boleh diwarisi secara keturunan. Selalunya wanita yang mempunyai sejarah ahli keluarga menghidap kanser payudara atau kanser ovari mempunyai risiko tinggi untuk menghidapnya. Wanita yang mengambil ubat kesuburan juga dikatakan berisiko tinggi daripada mereka yang tidak mengambilnya.
 
Faktor lain yang menyumbang kepada mendapat penyakit ini termasuklah obesiti, usia dan diet pemakanan yang buruk. Kanser ovari selalunya berlaku pada wanita yang menopous tetapi wanita lain juga berisiko. 
Info = google

September 28, 2011

beli jiwa mak ayah

Saja nak nempel gambo...
Semalam depa ni pergi menyanyi kat RTM Sungai Gadut di bawah program permata pintar. Tetamu Khas adalah isteri Perdana Menteri...Datin Rosmah Mansur.Opkos la khennn...Tapi saya tak dapat nak sertai sekali sebab ada tugas yang terdesak pula di pejabat.Kempunan ler sikitt..


 Puas edjus..senget juga..

 Apsal terselit bunga lak nih....bukan apa saja nak story..

 Hangin ngn depa dalam rumah tu...asal ada benda berdoa jer..letak barang

 Jadinya saya bungakan cepat dengan vas kaca yang dibeli

 Takler sakit di hati...

 Idak tu rasa cam nak ketumbitt jer mata ngn peel depa ni..
segar mata aiii...

Bantai ler senget juga..da adjust pun senget..tu ler tipuware yg diorang dapat. Saya cakap jangan buka..semak tak tahu mana nak letak..yang ada pun...tupperware ok...tak teralmarikan..hmm..
macan-macam hal..

September 26, 2011

Blog baru

Saya sudah menyiapkan blog untuk mini katering saya.. Belum penuh terisi namun cukuplah untuk saya teruskan langkahan seterusnya..jadi jangan lupa kunjungi saya di http://ragamdapurterbakar.blogspot.com

Solehah@tv alHijrah


Malam Jumaat yang lepas saya dipelawa oleh ibu saudara untuk menyaksikan  siaran lansung rancangan Solehah bertempat di Pusat Dakwah Islamiah Kuala Lumpur..Sapa tak nak hidup atas tajaan..kheennn...

Tak pula saya diberitahu tema pakaian adalah putih.Agak cuak disitu.Namun ramai juga yang bajunya kaler-kaler..Mungkin family member yang ikut tema.


Blur plak gambo Irma Hasmie..Cantik dan ceria..saya suka..



Sessi bergambar selepas siaran lansung..pastinya selepas ini keluar lah jubah@dress jenama solehah..


Keluar dari dewan nampak pula Wardina Safiyyah sedag memberi ulasan..Saya snap gambar pun jauh-jauh..Segan kate kau..

Cantik orangnya..Saya suka..sampai juga hajat nak tengok wardina depan mata..life..

ps: to makndah...jgn lupa kalau nak menaja saya lagi...sila roger...sekian..

Johan lagi...


Tadika kemas Taman Sri Kasih masih mengungguli acara gerakrama peringkat Parlimen mewakili Dun Paroi.Tahniah anak-anak comel semua semoga menjadi juara pula untuk peringkat negeri  yang bakal diadakan di Kompleks Sukan Paroi bertarikh 4hb. Oktober ini.

Ghase cam ulasan berita pulak...!!

 Sian kau nakk...

 Anak sapa la yang hensem lagi bergaya ni kheennnn...

 Osah toba ei lipstik...

Tenaga pengajar yang tak pernah kering idea..
Yang penting hati mak ni berbunga-bunga..Dalam hati ada taman..mana taknya..penat nganto siang malam prektis.."cekgu kau ni terlampau nak monanglah...!" tapi bila dah menang...kemain sonyum lebar..sukeee...
p/s: yang den tak paham ni ..ada ke bg hadiah tipuware sampai 5 tingkat kat anak2 ni..bagi ler hemper tuk depa ni..tipuware...mak pun x nak (berlagak kau nyahhhh...)Piala dapat jugak la...nnt mak upload ..okk..


September 21, 2011

Penangan@Pukulan@Bahana

Berpuasa selama sebulan belum tentu dapat menurunkan berat badan tetapi nak menaikkannya cukuplah dengan sehari makan tak beringat.

Untuk tahun ini saya lebih prihatin dengan pemakanan saya.Sebab itu saya berjaya mengharamkan diri untuk ke bazar ramadhan.Namun entah kenapa, ialah nak dijadikan cerita, kalau tak tiada cerita..kan..?Selepas sehari suntuk berjalan memenuhi undangan syawal, esoknya saya diserang cirit birit pula. Memang perut memulas sebelum itu, tak sangka pula melarat.Didahului dengan lambakan muntah di lantai pejabat..uishhh...tak senonoh betulkan..Huh,,,memang seksa dirasakan.Patutlah ada yang sampai masuk wad bila keracunan. Teruk sungguh dirasakan.

Saya tak boleh nak agak dari mana silapnya makanan saya.Menu sepanjang hari itu antaranya, nasi impit kuah kacang, sate, lemang dan rendang, nasi tomato, ayam masak merah dan dalca, air batu campur, blueberry cissss kek, indulgent coklat kek, puding pisang, puding karamel, laksa, kambing steak, salad buah, ciken cop.

Dapatlah masa cuti @ m.c selama dua hari.Ini pun rasanya belum pulih sepenuhnya.Memang betul-betul dapat pukulan raya...