February 29, 2012

Berkat doa..jadi kembang semangkuk...


haaaa..ini yang mak nak bagitahu kenapa mak happy...

Semalam mak dapat result UPKK a.k.a UJIAN PENILAIAN KELAS KAFA...itupun ustazah si abang yang bagitahu..Almaklumlah depa ni kejap datang sekolah kejap tak..Sibuk bersukan awal-awal tahun ni..

Alhamdulillah ALIF AMIRUL AIMAN  mampu meraih 6A 2B. In detail tak tahu subjek apa yang B sebab tak mai sekolah..Tunggu next week.Sebenarnya ustazah mensasarkan keputusannya 8A..namun bak kata alif - " Abang dah berusaha setakat yang mampu.."

Namun... Alhamdulillah..sejuta kesyukuran dipanjatkan..Mak ni pun faham masa tahun 4 berapa lama pula dia tidak sekolah..bertarung dengan sakit...

Ya-Allah sejuk rasanya perut ini mengandungkan anak ini...Tetapkanlah imannya Ya-Allah..teguhkan pendiriannya Ya- Allah...

Mak memang kembang penuh semangkuk..!!!

Mutiara Gemilang, PIBG, Kembara, Menuju Puncak


Baru hari ini ada free masa nak update...sebabnya..hati mak tengah happy.Kenapa..? Nanti Mak cerita..

MUTIARA GEMILANG

Pada 4hb Februari 2012 yang telah lama pun lepaass..telah diadakan program yang dinamakan "Mutiara Gemilang", bertempat di dewan Sekolah Kebangsaan Ampangan..(..ooouhh...sekolah yang kucintai...serius..!!)

Program ini adalah program kecemerlangan akedemik khususnya dalam meningkat kualiti dan pencapaian UPSR 2012. Ia mensasarkan semua murid tahun 6.

Sebagai mak dan ayah yang prihatin terhadap kejayaan anak-anak..kedatangan adalah diwajibkan..(tuk saya dan suami)..Tahniah diucapkan kepada semua ibu atau bapa atau ibubapa yang hadir pada hari tersebut..Halangan bukanlah satu kekangan (i like this...!!)

Serius nak habaq mai sedih juga bila ada parents yang kedua-duanya tidak hadir, maka apabila sessi motivasi yang ada tangis menangis anak-anak ni tak dak bahu yang nak disangkut tak dak makpak yang nak dipeluk..Mungkin masing-masing adahal tak dapat dielakkan..Wallahuaklam.And..yang paling utama biasalah program-progaram begini rata-rata dihadiri oleh kaum mak-mak..manakala kaum pak-pak..bak kata motivator spesis yang makin pupus ni..kehadiran adalah mengecewakan.

Satu program yang menarik.(bagi saya..lain mak x tahu) sebab berjaya memupuk motivasi buat diri saya sendiri, suami dan terutama anakku sayang Alif Amirul Aiman.Lebih mengeratkan hubungan  kekeluargaan kami dan paling saya nampak adalah kesungguhannya untuk menggapai kecemerlangan..."ibu..abang nak masuk asrama penuh bu..."sejuk je masuk lam telingo..Satu lontaran perasaan tanpa dipaksa oleh mana-mana pihak.

Info yang saya dapat disitu :

1- 2011 = 669 orang pelajar di buang sekolah
             =  90% adalah masalah ponteng sekolah (solat tinggal..shahadah pun ada yg lupa....hoooo...scary)

Solat ni..makpak perlu ambil peranan.Tersangatlah penting..kalau makpak sebagai tiang seri tidak menjalankan peranan yang sepatutnya..antara akibatnya...seperti yang saya nyatakan di atas...Jika usaha ibu bapa cincai..maka hasilnya juga c.i.n.c.a.i.....

P.I.B.G

8hb Februari pula mesyuarat agung tahunan PERSATUAN IBU BAPA DAN GURU  dirasmian oleh Yb Shamsulkahar.

Seperti biasa kehadiran adalah diwajibkan tuk diri sendiri dan suami.. Silalah hadir ye tuan2 dan puan2..supaya kita tahu akan perkembangan,perjalanan, permasalahan anak disekolah serta ibubapa dengan guru. Alhamdulillah pada kali ini saya terpilih menggangotai salah seorang AJK ibu bapa..Semangat ni..semangat nak bekerja...hauhauhauahau....

KEMBARA

Program Kembara Bahasa Inggeris & Matematik telah dirasmikan pada 24hb Februari 2012 baru-baru ini. Ia adalah program kerjasama diantara S.K Ampangan dengan Sekolah Menengah Agama Persekutuan Labu.

Objektifnya adalah untuk memberi motivasi dan membimbing murid-murid tahun 6 yang ada kelemahan dalam subjek tersebut..bagus juga sebab anak-anak ini dibimbing oleh abang2 dan kakak2 yang mahir dalam subjek tersebut. Sessi akan bermula pada setiap Sabtu bermula April ini.

Ibubapa diminta memberi kerjasama supaya anak-anak yang terpilih ini hadir pada tarikh yang ditetapkan.Rasa di hati macam nak aje Alif joint..tapi dia diletakkan di group yang lain..( Tamaknya kau jahhh..!!)

MENUJU PUNCAK a.k.a MUTIARA GEMILANG MENUJU PUNCAK

25hb & 26hb Februari 2012.Haa...ini pula adalah sessi group Alif bersama 40 orang lagi murid tahun 6 yang terpilih. Mereka ini adalah murid yang bertuah dan dijadikan sasaran 5A. Lokasi pula adalah di Cameron Higlands..Betul-betul puncak.

Jangan salah faham pula..Nanti ada pula yang buat spekulasi murid-murid lain tak de chanses ke nak dapat 5A? Murid-murid ni ada kategorinya..Yang lemah takkan disaingkan dengan yang pantas..penerimaannya kan tak sama.. Formulanya senang saja..toksah dok gaduh-gaduh..
- Yang A kita kekalkan A
- Yang ada B atau C kita naikkan ke A
- Yang ada D kita naikkan sekurang-kurangnya B.dapat A terus lagi bagus..
- Yang G.A.L.U.S (gagal-lulus) kita bagi lulus.

Senangkan..?Memang mustahil untuk kesemua pelajar tahun 6 mencapai 5A.,tapi tak mustahil untuk dapat 5A..Bukan sahaja anak murid yang perlu berusaha, mak ayah kena mainkan peranan juga baruuu seimbang.Daannnn...tak mustahil jika murid gred A ni tak capai sasaran..sebabnya kita biarkan diri kita dan anak-anak berada dalam zon yang selesa..Itu bahaya...Peringatan untuk diri sendiri juga.!!

***Nota kaki...ha!! tu lah masa ambil duit bantuan RM100 ari tuh tak nak dengar betul-betul sessi penerangan postmortem UPSR 2011..Dok nampak  duit jer. Bila sekolah dah mula buat program mulala nak hangin hangit tak tentu pasai...Adoiiiiyyyaaiii... (makkk aiii...barisan penyokong ni tiba2...hahaha)

Objektif program ini adalah supaya murid2 ini mengenalpasti laluan akedemik mereka kearah pencapaian cita2.Mereka akan mengenalpasti kekuatan dan kelemahan masing2..macam biasalah juga pasti ada sessi motivasi..

Makin berkobar-kobar nampaknya sang abang ini..Saya pula tak dapat sertai mereka sebagai fasilitator..si kakak masuk wad ditambah pula en suami takda..adalah hikmahnya..

Semoga semangat Alif akan kekal dan prestasinya juga meningkat sehingga mendapat keputusan yang cemerlang UPSR nanti..Amin...

UPSR 5A...UPSR 5A... Semangat nih...!!!!


        

February 27, 2012

Kasih Ibu Teman Perjalanan..

Fikirkan dari saat-saat anda keluar dari rahim ibumu.Sehingga anda boleh wujud dan hidup seperti hari ini dan membaca entri ini..Tidakkah anda semua merasa rindu dengan ibu?...

Sungguh saat Fatin di tolak ke wad, hati mak ini menangis, robek rasanya..Besar harapan  semoga doa sang ibu ini diperkenankan oleh Allah Ta'ala..Berikanlah kesembuhan segera padanya..Saat dia menangis tatkala dicucuk sang jarum, hati mak ini telah terlebih dahulu menangis.. menahan sendu dalam senyuman..Biar anak nampak maknya ini tetap gagah tanpa ayah disisi..

Biar si anak nampak maknya tetap senyum di tolak kesana kemari, kerana kesilapan pendaftaran wad.Tetap dalam hati ada bara. Memang si anak tahu maknya ini keletihan...sebab dalam hati mak ingin segala urusan cepat-cepat selesai.Biar si anak nampak maknya ini tetap tenang waktu pulangnya kerana jarum sudah mencecah ke angka dua pagi..(sebenarnya hati mak memang goyah) Semuanya mak lakukan supaya jiwa anak mak ini juga kental..Alhamdulillah,, anak mak ini seorang yang berdikari.Kental jiwanya. Dia faham maknya sendiri..Tak perlu susah-susahkan mak.Semuanya diuruskannya sendiri, ke tandas sendiri, mandi sendiri.Mak faham agak sulit jika ada jarum yang melekat dikulit.Ada botol yang perlu diusung..Alahamdulillah....Semoga kau terus begini hingga dewasamu kelak..

January 27, 2012

Bila hati terbelah...

Sekali-sekalo bila hormon tak stabil..meluah raso pado sang pemimpi...

sekala sekali di bila-bila yang disudi
minta dijengahkan tanpa benci
sekala sekali di masa-masa yang dibagi. 

... mak aku dipanggil pulang semula. untuk bertahun lama.
cepatlah ramadhan, pulang pada genggaman aku. 
aku rindu dia.....

January 17, 2012

2012 - Laluan sukar dan berbukit

Haha..tajuk entry ada-ada saja.Alahamdulillah 2012 sudah menjengah.Alhamdulillah masih lagi menghirup udara nikmat kuniaan Allah.Alhamdulillah dan syukur yang tak terhingga kerana dapat menghadapi ujian yang sangat getir pada penghujung 2011 tempohari. Hanya Allah saja yang tahu perasaan tika itu.Semuanya adalah kifarah dari Allah supaya saya, suami dan seisi keluarga jangan lalai dan sentiasa mematuhi syariaatNya..

Tahun 2012 adalah exam year kami.Tak boleh duduk relax dan goyang kaki.Kakak PMR and abang UPSR...Hari-hari apabila terjaga dari tidur selain menuturkan Alhamdulillah, perkataan pertama yang keluar terbit dari hati naik ke minda ditutur ke bibir.."UPSR 5A, PMR 9 A's Straight.." Besar sungguh doa dan harapan si ibu..Ini doa ye kawan-kawan.Bila mengejutkan si abang dari tidur.."Abang bangun..UPSR 5A...sebut...UPSR 5A".. Ini sebenarnya adalah sebahagian dari 'POWER OF ATTRACTION'..(senang-senang nanti saya akan huraikan serba sedikit yang saya tahu mengenai kaedah ini).

Amat besar harapan saya agar anak-anak dapat menjulang kejayaan yang besar pada tahun ini.Kakak menjadi contoh dan abang adalah penyuntik semangat untuk kejayaan adik-adik mereka.Maka saya berjanji dan tekad sepenuh hati agar segala keperluan pelajaran mereka akan cuba dipenuhi walau perlu bersusahpayah....sanggup saya berkorban untuk mereka.Memang tinggi munajat saya agar pada tahun ini rezeki kami akan lebih bertambah, bertambah, dan bertambah lagi....Doa sang ibu kan mustajab kawan-kawan..

Untuk program pertama pada tahun ini dimulai dengan Abang yang mana sessi motivasi keibubapaan telah dijalankan pada hari Sabtu lepas.Seterusnya mereka akan menjalani 'Program Saujana Menuju Puncak' berlokasi di Cameron Highlands yang mana sepanjang perjalanan mereka nanti penuh dengan aktiviti pengisian ilmu..(Psssttt...Cikgu....mak ni harap sangat dapat jadi Parents Fasi...keh..keh..keh...eih..sungguhla cikgu!!!)

Untuk kakak belum ada makluman dari pihak sekolah.Harapan saya semoga mereka juga dibekalkan dengan program-program yang membina jatidiri.

ps- This week abang menyertai perlawanan bola tampar bertempat di Sek. Kebangsaan Paroi
      After Chinese New Year kakak menyertai larian merentas desa peringkat Daerah di Sekolah Menengah    Zaaba..This also mak dah warning2 them jangan dok leka..haisshhhhhh

December 20, 2011

Panjang Umur mu ...sayang



Ya Allah. Anugerahkan kepadaku kelangsungan hidup anakku, panjangkan usianya, sehatkan badannya, akhlaknya, agamanya, sejahterakan jiwa dan raganya, alirkan rezekinya melalui tanganku, anugerahkan kepadanya kecerdasan akal dan kebeningan hati.
Bantulah aku, mendidiknya, berbuat baik kepadanya dari sisiMu. Jadikan anakku, mendekatiku, menyayangiku, mencintaiku. Jadikan anakku, orang yang baik dan takwa, yang punya pandangan dan pendengaran yang taat kepadaMu, yang mencintai dan setia kepada kekasihMu, Muhammad.
Berikan semua itu dengan petunjuk dan rahmatMu, berikan kepada kami apa yang terbaik di dunia dan akhirat. Amin
Selamat ulang tahun anakku

December 19, 2011

Falls Alarm

Alahai anak omak yang satu ni suka bikin mak ni cuak.Tapi tak pe kerana ia umpama suntikan buat mak yang kadang-kadang mudah lupa..

Gentar juga jiwa ini apabila disuruh menandatangani (skemanya!!) borang kebenaran pembedahan..(fuhhh!!)..Sekiranya anak Puan perlu dibedah, tapi kita bergantung dengan doktor pakar dulu bagaimana..Sementara itu anak Puan perlu ditempatkan di wad..Bagaimana..setuju..? Doktor ni macam nak ajak aku kawen la pulak..!

Buatla apa yang patut doktor janji anak saya sihat..Tapi tipula kalau saya katakan jiwa mak ni kental..mak ni nangis juga taw...!! Sambil-sambil tunggu urusan register wad selesai kami ni tunggu kat tepi kakilima ..Sambil-sambil tu mak cakap dengan anak mak...Abang jangan takut dengan ujian Allah ni..Mesti abang insan yang istimewa disisi Allah sebab sering diduga..Allah takkan duga seseorang itu dengan ujian yang tak mampu hambaNya terima.Kenapa Allah tak duga Diklang...?Sebab DIA tahu Diklang tu sangatla penakut orangnya..Nanti ibu ni jadi susah..Kenapa Allah tak duga Kakak..?sebab...dia anak sulung perlu jaga adik-adik..Kenapa tak duga adik-adik pula...?Sebab..kesian kat adik yang masih kecil dan kesian kat ibu..

Kenapa Abang sahaja yang diduga..sebab jiwa abang ni hebat..bakal menjadi orang yang hebat..Jiwa abang ni kental..Besar  nanti jaga ibu..ayah dan adik beradik..ok...Allah tu Maha Saayyyaaanggg kat abang..Sambil cakap sambil mak ni merembes...sambil anak mak tu cembeng-cembeng..Haha..pandai pulak mak ni malu...kesat deras2 aiyaq mata..haha..

Alhamdulillah setelah dapat drip muntah abang berkurangan..Sakit bahagian kiri perut still ada..Namun mak ni cukup stress nunggu doktor pakar.lagi stress dengan aircond yang alaaahaaiiii...sejuk kemain..

Alhamdulillah, bedah itu tak perlu, so abang perlu jaga makan..

"Ya Allah, Tuhan Pemelihara Manusia, aku bersyukur dengan limpah rahmat dan kurniaMU, yang memberi kesembuhan dengan izin Mu jua"

Percaya atau tidak, makan tidur di wad adalah satu escapism dari rutin harian ...hahaha..

P/S  Huffaz cilik dapat joint dua hari jer..mujur dapat juga sijil sebagai kenangan...

December 13, 2011

Did and Didn'T

Pengembaraan cuti sekolah


La ni cuti sekolah mak-mak kebanyakan semua sibuk nak cari mana nak hantaq anak motivasi. Banyak la ni merata orang duk buat motivasi.Pilih jer nak mana satu.Nak yang murah yang hak mahai..duit tak duit jer..Lagi satu keinginan mak-mak nak nengok perubahan anak-anak.Pak-pak pun ada jugak..adaa..tapi...kurang..kurennggg...

Anak yang hak tua dah p dah..baru balik semalam..berkobar-kobar nampakkkk...yang hak jantan dua orang tu semalam baru mula untuk hufaz cilik..Hak yang tengah pun dah elok..baru berkhatan habaq hang .Terisi juga masa depa masa cuti tak la tibai pagi petang futsal memanjang..tak pun kartun-kartun-kartun...perosak otak habaq hang..

Rata-rata yang dok hantaq anak p kem ni kan..mak-mak aja..pak-pak pun ada.kurengg..Mana tah p pak-pak ni..Lepak kedai pekena teh koott..Mak-mak ni hantaqla anak sampai ilang bontot bas tuh..Yang banyak mai daftar tu hufaz cilik pun mak-mak jugak..yang pak-pak ni pi mana tah...!!

Tak yah ceghita hak jauh-jauh la..meh sini habaq mai..dekat-dekat sudah.Mak-mak yang selalu dok ghisau..keriau..apa nak buat untuk anak masa cuti.la ni masalah sosial..gejala yang tak beik ni banyakk..Nak kasi hangpa tahu..atau ada kot yang dah tahu tapi buat-buat dono..Ada satu negeri...ada satu sekolah...cikgu depa p hantaq murid dalam 40 orang untuk dimotivasi..hangpa tau dak..38 darinya...hancurrrr...Rosak dah...Tak yah tanya la mana sat g jadi isu plak..Pak-pak tak risau kaa...

Pak-pak ni heboh kalau ..tu dia malam ni ada ceramah la..pukui bla..bla..bla..si anu bin anu datang la..uiii rugi tak mai nih..Aiseh..kat sini pun adala si polan bin polan pulakkk..pun rugi tak mai..Pas tu sat g p dengar ceramah maki sana maki sini caci sana caci sini..pas tu huluq la singgit dua...Pak oooi...depa tu datang pakai keta besaq pak oii..hang pakai keta apa oii....toksah pedulik depa la..Balik rumah semangat berkobar tah hapa tah..sekejap jer la..pas tu hang dok tang tu gakk..ke ateaih pun dak..ke bawah sat g la tuh!pas tu kawan ajak la p mancing..Hujan dok tughun lebait pun g jugak la..habuk pun tarak..huishh berlemoih nengok perangai-pak-pak ni..Anak-anak kat rumah tah jadi apa tak pikir plak..

Tapi...memang ada pak-pak yang baguih..yang hantaq anak jauh-jauh g kem tahfiz.Hak pak yang macam ni boleh tabik spring..tapi kurengggg...

**mak yang satu ni selalu doakan anak-anak mak semua berjaya dunia dan akhirat.