April 24, 2009

Sayu..

Petang semalam..
Lepas balik kerja aku menyinggah
kat family store
beli barang-barang untuk jualan dadihku
beli gak sekali jajan untuk kids yg comel sume
cam muka aku..
sewaktu perjalanan balik
aku lalu depan warung WSK
'Nape keta byak2 ni?'
'Sempit la jalan!'
Tiba-tiba....
tertancap pandanganku....
Usungan keranda sudah di atas bahu
hadirin sudah berdiri
Takbir azan akan bergema
Allahu-Akbar....
tiba-tiba...
hatiku jadi sayu
pandangan ku jadi satu
hati berkata 'Innalillah....
mataku berkaca..
puasku tahan
aku nak brenti isi minyak ni...
Aduh...camne ni?
Sentimental plak aku...
akhirnya...
ku biarkan mataku yang berkaca itu
berderai jatuh ke pipi
insaf seketika
tak tergambar di fikiranku
bagaimana satu hari nanti
Orang2 yang ku sayang
tak da lagi di bumi ini
tak lagi menghirup udara
tabahkah aku relakah aku..
bagaimana pula jika aku yang pergi?
anak-anakku?
suamiku?
fikiranku melayang hingga tak sedar
aku tak isi minyak lagi
dah sampai rumah!....
amin..


0 comments: