
Sebagai manusia, kita semua akan dapat sakit, dari sekecil kecil sakit sehingglah ke sebesar besar sakit, dari penyakit bisul sehinggalah ke penyakit barah..
Dan manusia punya sakit ada limit, yang mana apabila jasad dah tak dapat tahan menerima beban kesakitan, maka manusia akan bertindak balas menjadi pengsan, dan jika menerima beban kesakitan yang lebih dahyat lagi, maka manusia akan bertindak balas menjadi mayat.. habis cerita.
Itu bab sakit jasmani, jika sakit nurani atau sakit hati pulak, manusia akan bertindak balas menjadi mereng, atau gila babi.. habis cerita.. Sakit sebab kita alami dalam keadaan sedar, yang mana sakit ‘macam’ tak boleh gunakan otak tapi tetap kena solat sebab masih boleh jugak guna otak walaupun menderita tapi sebab masih boleh bergerak, maka nak jugak kena solat…
Aku bagi contoh sakit yang pernah aku alami,baru-baru ini, sakit yang mana tidak memberi peluang untuk aku buat kerja lain… hanya mampu mengerang kesakitan menahan azab dan terpaksa bertahan dalam keadaan separuh nyawa atau nyawa nyawa ikan.. memang teruk, macam nazak gitu.. sakit yang ‘macam’ tak boleh gunakan otak tapi tetap kena solat sebab masih boleh jugak guna otak walaupun menderita tapi sebab masih boleh bergerak, maka nak jugak kena solat… sama sama kita fikir bab ni..
SAKIT PERUT
Aku tak pernah lagi sakit perut yang kriktikal (sakit bersalin belom lagi dikira sakit kritikal bagi aku...sebab itu Allah kurniakan aku 5 askar..ooppsss 6 sepatutnya) tapi baru-baru ini aku sakit perut sambil berguling guling, orang tengok aku pun tahu betapa sakitnya, lamalah jugak sakit perut tu..,2 ke 3 hari (biasanya kejap.., sebab aku sakit perut waktu nak ***** jer, bertambah sakit jika tak jumpa tandas.. heh!)
Hoh...ini aku rasa bahana makan kat restoren depan opis la ni..(buruk sangka)...tapi rasanya mungkin kot sebab ada dua orang lagi kawan aku seoppis menerima nasib yang sama.Terima kasihla kepada bos aku yang tetiba prihatin menawarkan air.Tapi aku masih gagah tak ambik mc sebab aku dah apply cuti (akhirnya cuti aku untuk melayan sakit sahaja)
Dalam syurga tiada doktor dan hospital. Ini adalah kerana ahli syurga tidak akan sakit lagi buat selama-lamanya, Indah Waterpun takde.., tapi dalam neraka, comfirm tiada doktor dan hospital walaupun semua orang di dalamnya sedang sakit, err, kalau doktor adapun, sendiri kena azab maaflah bang dalam neraka bilik mayat takde,harap maklum.
Siapa sakit naik atas bermaksud: orang sakit, darjatnya akan naik.
June 23, 2009
Sakit...siapa sakit naik atas
diari hati ilhamhainy at 10:36 AM 0 comments
June 19, 2009
Selamat Hari Bapa
Selamat Hari Bapa buat semua bapa di dunia..Buat ayah tersayang ku puisikan perasaanku sebagai menghargai pengorbananmu..
Lelaki yang telah redha dengan
Hidup payah
Yang hatinya selalu benar resah
Dan untuk keluarga dia rela bersusah
Ayah adalah hadiah Allah
Lelaki yang pandai menyembunyi gelisah
Lelaki yang sanggup menyorok gundah
Ayah…dalam diammu
Hanya sesekali suaramu melintas
Sesekali amarahmu tergambar di wajah
Ayah adalah hadiah Allah..
Ayah..dalam diammu itu
Aku memakllumi hempasan rasa
Yang bersimpang siur
Dalam urat nadi cekalmu
Mengharap segalanya seteguh masa yang tak pernah letih berganjak...
Terima kasih Allah
Kerana menghadiahkanku
Seoranng lelaki tabah
Yang mesra ku panggil...A.Y.A.H
diari hati ilhamhainy at 3:46 PM 2 comments
May 7, 2009
Mak...
Bila lapar, yang suapkan aku.... mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .. mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut.... Mak
Click Me! Bila bangun tidur, aku cari.... mak
Bila nangis, orang pertama yang datang .... mak
Bila nak bermanja, aku dekati.... mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah.... mak
Click Me! Bila sedih, yang boleh memujukku hanya.... mak
Bila nakal, yang memarahi aku.... mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma.... mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah.... mak
Bila takut, yang tenangkan aku.... mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk.... mak
Aku selalu teringatkan .... mak
Bila sedih, aku mesti talipon.... mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu..... mak
Bila bengang.. aku suka luah pada.. mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah.... mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga.... mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu.... mak
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku.... mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk..... mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku.... mak
Click Me! Yang selalu berleter kat aku... mak
Yang selalu puji aku.... mak
Yang selalu nasihat aku.... mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk..... mak
Selamat Hari Ibu..
diari hati ilhamhainy at 11:48 AM 1 comments
April 30, 2009
Memori lama
Salam siaran di petang Jumaat (30hb April 2009)
So, aku rasa nak kemaskan siket isi pc aku ni dah cam2 bende yang aku uploadkan.
Cam da berat semacam.
Dalam dok godek-godek jumpa lak gambar-gambar yang da lama aku tak jumpa ropanya terselit di celah-celah...
Penat la plak nak upload gambar-gambar ni,
rasanya cam nak pergi lagi ke Cameron Higlands,
Tempat yang paling kami sekeluarga tak akan
bosan pergi berulang kali.
Kali ni kalu pergi laila dah pandai jalan
diari hati ilhamhainy at 4:38 PM 0 comments
April 29, 2009
April 24, 2009
cerita lepas tengahari
kena ambil kids rutin harian
bawak diorang pergi lunch kat ampangan
tengok jam sudah pukul 1.30
aku message lagi kat member ofis
'zah(nick dia), petang ni nak lewat lagi.maleh.
ko nak buah pakcik semalam tak?
(cam merasuah la pulak!)
alasan aku tulus dan telus
tak berselindung.
tidak lama kemudian dia balas
'ok gak.nak tembikai n betik'
'yabedabedu'
balik rumah berkemas la apa yang patut.
tengok jam da melewati pukul 3pm
menjerit lagi umpama mak tarzan hilang laki
gesa kids cepat bersiap.
lepas hantar diorang aku memecut laju
nak mengejar 'buah pakcik' tu
(takut habis)
sanggup pusing jauh siket..siket jee kat taman marida
serius..sedap 'buah pakcik tu'
besar, lemak , manis, pejal..(cam 18sx je bunyik!)
tengok jam sudah pukul 3.15pm
'Ahhh...ada aku pedulik!'
setan sudah mencucuk.
Agak egois dan emosi sket ku memandu
sebenarnya cuak gak kat hati..
mana tau sampai opis bang aji ada...
'ada aku pedulik!'
janji nafsuku nak makan buah pakcik tu da terlampias!
diari hati ilhamhainy at 3:34 PM 0 comments
cerita lepas pagi tadi
dari senior ke yg senios
yang berangin selalu
'ada drawing urgent nak kena buat ni'
'kalo rase kena buat ot..buatlah'
'hallamak'
'bersidai la balik aku kat ofis ni'
'Dua design da siap da'
'nak wat camne bng mie (nick senior ku)'
'da siap nanti kna gak la buat'
sementara tunggu design siap
aku layan la mozilla fire fox dulu
tup..tup
bila aku pergi admin
dia da keluar
'aiseh..sah-sahla aku kena bersidai kat ofis ni'
"Ahad aku nak pegi PD"
'Ada karnival Blogstarz'
Gerammnyerrrr....
diari hati ilhamhainy at 11:54 AM 0 comments
cerita pagi ni
hari yang penuh dengan keberkatan
tapi hari ni la hari malasku
sudah pukul 8.30
tercatuk lagi kat rumah
aku anta msg kat member ofis
'lmbt sket pg ni..maleh!nak kem b1st x?'
kenyataan yang tulus lg telus..
'x pe la'..member balas balik..
aku singgah beli mehun goreng..
bawak keta slow2
sopan santun gitew..
'pasal makin malas kerja ni?'
bermonolog sendiri..
'tu la bos x nak naik gaji..kerje lepas tangan!
tau duit masuk je..."
'pas tu pump out duit tu tah g mane'
'staf gersang'
hati baik pulak menjawab
'mana tak malas...tak berkat melangkah..'
'asyik gossip bos je 25 jam'
hati jahat balas balik..
'alahh...cuba la kalau dia ingat kat staf,
x la kena kutuk!'
hati baik jawab balik
'x pela..nak cari keberkatan kan?'
'untuk anak2 kan'
hati jahat pun diam x jawab
bagi ruang untuk aku berfikir agaknya..
sedar-sedar da sampai ofis..
8.45 am
'la...member yang aku msg td pun tak sampai lagi!!'
diari hati ilhamhainy at 11:33 AM 0 comments
Sayu..
Lepas balik kerja aku menyinggah
kat family store
beli barang-barang untuk jualan dadihku
beli gak sekali jajan untuk kids yg comel sume
cam muka aku..
sewaktu perjalanan balik
aku lalu depan warung WSK
'Nape keta byak2 ni?'
'Sempit la jalan!'
Tiba-tiba....
tertancap pandanganku....
Usungan keranda sudah di atas bahu
hadirin sudah berdiri
Takbir azan akan bergema
Allahu-Akbar....
tiba-tiba...
hatiku jadi sayu
pandangan ku jadi satu
hati berkata 'Innalillah....
mataku berkaca..
puasku tahan
aku nak brenti isi minyak ni...
Aduh...camne ni?
Sentimental plak aku...
akhirnya...
ku biarkan mataku yang berkaca itu
berderai jatuh ke pipi
insaf seketika
tak tergambar di fikiranku
bagaimana satu hari nanti
Orang2 yang ku sayang
tak da lagi di bumi ini
tak lagi menghirup udara
tabahkah aku relakah aku..
bagaimana pula jika aku yang pergi?
anak-anakku?
suamiku?
fikiranku melayang hingga tak sedar
aku tak isi minyak lagi
dah sampai rumah!....
amin..
diari hati ilhamhainy at 11:12 AM 0 comments


